1.Wat is De Groene Energievergelijker?

2.Is het overstappen via De Groene Energievergelijker gratis?

3.Hoe moet ik overstappen?

4. Hoe wordt mijn overstap naar een andere leverancier afgehandeld?

5.Ik heb zojuist een aanvraag ingediend, maar ik heb me bedacht en wil toch niet overstappen. Wat nu?

6. Hoe lang duurt het totdat ik daadwerkelijk ben overgestapt naar mijn nieuwe leverancier?

7. Wanneer ik wil overstappen, moet ik dan mijn oude energieleverancier hierover informeren?

8.Moet ik een boete betalen als ik mijn contract vroegtijdig beëindig?

9.Wanneer ik overstap van mijn oude naar een nieuwe leverancier, wordt mijn energielevering dan tussentijds afgesloten?

10.Wanneer ik ben overgestapt, krijg ik dan altijd een voorschotnota van mijn nieuwe leverancier?

1. Wat is De Groene Energievergelijker?

De Groene Energievergelijker heeft als doel om alle (groene) aanbiedingen en producten van energieleveranciers transparant en inzichtelijk te maken voor consumenten. Op deze website vindt u een duidelijke overzicht van alle energieleveranciers en kunt u rustig bepalen welke leverancier voor u het meest geschikt is. Verder vindt u op dit blog het laatste nieuws omtrent groene energie. Start meteen met groene energie vergelijken!

2. Is het overstappen via De Groene Energievergelijker gratis?

Ja de overstapservice van De Groene Energievergelijker is geheel gratis.

3. Hoe moet ik overstappen?

Overstappen neemt minder dan 5 minuten in beslag.

  • Stap 1: Vul uw postcode, jaarlijkse verbruik en eventueel uw huidige energieleverancier in en druk onderaan op “Bereken nu”.
  • Stap 2: Vergelijk de energieleveranciers. Gebruik eventueel de filter om producten te vergelijken. Let op: De energievergelijker is reeds gefilterd op groene energie.
  • Stap 3: Vraag het gewenste contract aan. U dient hiervoor aanvullende persoonlijke informatie in te vullen.
  • Stap 4: Bevestigen. U ontvangt direct per mail een bevestiging van uw aanvraag. De Groene Energievergelijker en onze partner Easyswitch handelen vervolgens alles af met uw oude en nieuwe leverancier.

4. Hoe wordt mijn overstap naar een andere leverancier afgehandeld?

Uw nieuwe energieleverancier zorgt ervoor dat uw huidige leverancier wordt opgezegd. Daarnaast verzorgt de leverancier ook de overstap met uw regionale netwerkbeheerder. De levering van energie gaat gewoon door. U ontvangt van uw nieuwe energieleverancier een bevestigingsbrief van de definitieve overstap.

5. Ik heb zojuist een aanvraag ingediend, maar ik heb me bedacht en wil toch niet overstappen. Wat nu?

Na uw overstap op De Groene Energievergelijker ontvangt u binnen 5-7 werkdagen een schriftelijke bevestiging van uw nieuwe energieleverancier. Vanaf de dagtekening van de bevestigingsbrief of e-mail heeft u nog 7 werkdagen wettelijke bedenktijd en kunt u, indien gewenst, van de overstap af zien.

6. Hoe lang duurt het totdat ik daadwerkelijk ben overgestapt naar mijn nieuwe leverancier?

Overstappen duurt ongeveer 3 tot 4 weken, afhankelijk van de opzegtermijn en einddatum van uw huidige contract.

7. Wanneer ik wil overstappen, moet ik dan mijn oude energieleverancier hierover informeren?

Nee, de nieuwe energieleverancier zal contact met uw oude leverancier opnemen en deze inlichten dat u bent overgestapt. U hoeft na de aanvraag dus verder niks te doen.

8. Moet ik een boete betalen als ik mijn contract vroegtijdig beëindig?

Dit verschilt per leverancier, maar er bestaan wel maximale opzegvergoedingen of boetes die in rekening kunnen worden gebracht door een leverancier wanneer het contract vroegtijdig wordt verbroken. Deze boetes dienen door de leverancier te worden opgenomen in de overeenkomst. De maximumboetes per product (gas of elektriciteit) zijn:

  • € 25 per product wanneer het contract stilzwijgend is verlengd,
  • € 50 per product voor een contract met een resterende looptijd van minder dan 1,5 jaar,
  • € 75 per product voor een contract met een resterende looptijd van tussen de 1,5 en 2 jaar,
  • € 100 per product voor een contract met een resterende looptijd van tussen de 2 en 2,5 jaar,
  • € 125 per product met resterende looptijd van meer dan 2,5 jaar.

9. Wanneer ik overstap van mijn oude naar een nieuwe leverancier, wordt mijn energielevering dan tussentijds afgesloten?

Nee, hier hoeft u zich geen zorgen over te maken. Wanneer u overstapt, gaat de energielevering gewoon door. U komt dus niet zonder gas of elektriciteit te zitten. Er hoeft ook niets te gebeuren met uw aansluitingen, leidingen of energiemeter. Het overstappen nar een andere leverancier is puur administratief.

10. Wanneer ik ben overgestapt, krijg ik dan altijd een voorschotnota van mijn nieuwe leverancier?

De netwerkbeheerder geeft uw nieuwe energieleverancier informatie over uw verbruik wanneer de overstap is bevestigd. Met behulp van deze informatie kan uw nieuwe leverancier een verschot bepalen en u dus een voorschotnota geven.